امضای سند همکاری مرحله سوم پروژه «بهتاب» با حمایت دولت
ژاپن

امضای سند همکاری مرحله سوم پروژه «بهتاب» با حمایت دولت ژاپن

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، میثم دقتی نجد گفت: با امضای سند همکاری مشترک میان دولت ژاپن و برنامه اسکان بشر ملل متحد (UN-Habitat) در بهمن ماه سال گذشته، مرحله سوم پروژه ملی بهبود تاب‌آوری بیمارستان‌ها در برابر بلایا (بهتاب) آغاز شد؛ این پروژه با حمایت مالی ۶ میلیون دلاری دولت ژاپن و با هدف تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی جمهوری اسلامی ایران از طریق بهینه‌سازی بیمارستان‌ها، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، ارتقای سامانه‌های هشدار زودهنگام و تقویت ظرفیت‌های نهادی و اجتماعی در بافت پیرامونی مراکز درمانی طراحی شده است.

وی افزود: پروژه بهتاب در مقیاس ملی و با تمرکز بر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتخب در نقاط مختلف کشور اجرا شده و تاکنون دامنه مطالعات و مداخلات فنی آن حدود ۳۸۰ هزار مترمربع زیربنای درمانی و بیش از ۴ هزار تخت بیمارستانی را دربر گرفته است.

دقتی‌نجد با اشاره به سوابق اجرای این برنامه گفت: این ابتکار ملی تحت راهبری کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت دفتر اسکان بشر ملل متحد در تهران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور و با حمایت مالی دولت ژاپن در چارچوب برنامه UN-Habitat در حال اجراست.

وی درباره مراحل پیشین پروژه توضیح داد: در فاز نخست پروژه با عنوان “بهبود تاب‌آوری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در جمهوری اسلامی ایران “(BEHTAB I) که طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ اجرا شد، داده‌های فنی و سازه‌ای بیمارستان‌ها جمع‌آوری و ارزیابی شد و مطالعات آسیب‌پذیری لرزه‌ای و چندخطری برای ده‌ها مرکز درمانی انجام گرفت. همچنین «راهنمای طراحی بیمارستان‌های ایمن» و نسخه نرم‌افزاری ارزیابی آسیب‌پذیری و ریسک (RVA) در این مرحله توسعه یافت.

مشاور مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در امور بین‌الملل ادامه داد: فاز دوم پروژه با عنوان “پشتیبانی اضطراری از بیمارستان‌ها و سکونتگاه‌های ایمن‌تر” (BEHTAB II)  از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ اجرا شد و طی آن ارزیابی عملکردی، طراحی و مقاوم‌سازی ۱۱ بیمارستان بزرگ کشور با بیش از ۴ هزار تخت بیمارستانی انجام گرفت. همچنین دو بیمارستان در ساری و بوشهر به عنوان پایلوت مقاوم‌سازی غیرسازه‌ای عملیاتی شدند و دوره‌های آموزشی تخصصی برای مهندسان، تکنسین‌ها و پیمانکاران برگزار شد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی مرحله سوم پروژه، توجه به بافت پیرامونی بیمارستان‌هاست، اظهار کرد: برخلاف دو مرحله گذشته که تمرکز اصلی بر مراکز درمانی بود، در فاز سوم توسعه ظرفیت‌های اجتماعی محلات پیرامونی، ارتقای آمادگی جوامع محلی در شرایط بحران و گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در دستور کار قرار گرفته است. این مرحله شامل ۱۷ اقدام عملیاتی در قالب سه خروجی اصلی خواهد بود.

دقتی‌نجد با اشاره به نقش شرکت بازآفرینی شهری ایران در این پروژه گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران که به همراه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران از شرکای اصلی اجرای پروژه هستند مسئولیت مطالعات اجتماعی و توسعه ظرفیت‌های محلی را برعهده دارد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، حدود ۵ هزار تخت بیمارستانی در قالب چند مرکز درمانی از منظر مقاوم‌سازی سازه‌ای و ارتقای تاب‌آوری اقلیمی مورد مطالعه و تهیه طرح قرار خواهد گرفت. همچنین برای یک بیمارستان با ظرفیت تقریبی ۲۰۰ تخت، طرح مقاوم‌سازی تدریجی و اجرای پایلوت پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، تجهیز ۱۵ بیمارستان به نیروگاه‌های خورشیدی، تدوین دستورالعمل‌های فنی، استقرار سامانه پایش سلامت بیمارستان، اجرای سیستم هشدار سریع، توسعه سامانه مدیریت ریسک، استقرار نظام یکپارچه سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) و نیز انجام مطالعات محله‌محور تاب‌آوری و برنامه‌های توسعه ظرفیت اجتماعی و فنی از جمله مهم‌ترین اقدامات پیش‌بینی‌شده در این مرحله است.

مشاور مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در امور بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس پیشنهاد اولیه پروژه، بیمارستان منتخب برای اجرای طرح مقاوم‌سازی از میان مراکز درمانی واقع در محدوده‌های ناکارآمد شهری انتخاب خواهد شد. این رویکرد با هدف ارتقای سطح خدمات محله‌ای، بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی موجود و ارتقاء هم‌افزایی میان مرکز درمانی و ساکنان بافت پیرامونی در شرایط بحران اتخاذ شده است. شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز با اتکا به تجربیات و ظرفیت‌های تخصصی خود، مسئولیت اجرای این بخش از پروژه را برعهده خواهد داشت.

اضافه کردن دیدگاه

جدیدترین‌ مطالب